«Між людьми завжди
в пошані ті, хто чемні і
слухняні».
Тема: Обмін
думками «Між людьми завжди в пошані ті, хто чемні і слухняні»
Мета: Закріпити у
школярів знання і навички елементарних правил поведінки та етикету; формувати
вміння аналізувати свої навички та вчинки інших.
Хід заняття:
С л о в о в ч и т е л я:
Починаючи розмову о
людського спілкування, вміння люб’язно ставитися до людей, які нас оточують. Я
думаю ви погодитеся зі мною, що не лише дітям, а і дорослим хочеться, щоб до
них ставилися їх друзі, рідні, уважно, по-доброму, завжди любили та поважали.
Але весь секрет полягає в тому, що тільки до ввічливої людини, вихованої та
доброї, люди ставляться саме так. Тільки таку людину всі люблять, поважають,
хочуть спілкуватися з нею.
Бути ввічливим зовсім неважко. Неважко бути охайним, причесаним і вмитим, щоб людям було приємно на вас дивитися. Неважко допомагати вдома старшим, не розкидати по кімнаті свої речі. Звичайно вихована людина має виконувати не тільки ці правила, їх набагато більше, але якщо ви будите виконувати хоча б ці елементарні правила, то вони стануть початком вашого подальшого вдосконалення.
Але людина може показати свою ввічливість як вчинками,
так і словами, вони допомагають нам у цьому. Давайте розглянемо такий випадок:
заходить вчитель до класу і не вітаючись з учнями відразу говорить: «Сіли,
відкрили зошити і пишіть». Звичайно, ви подумаєте, що у людини поганий настрій
або вона погано себе почуває. Хоча, дуже часто ви вітаєтеся з вчителями по
інерції, не задумуючись над значимістю привітання. Або ще такий випадок: Ти
стоїш на перерві та розмовляєш з друзями. Аж раптом тобі хтось боляче наступає
на ногу. Ти розсердився, готовий полізти у бійку та раптом чуєш: «Вибач, будь
ласка. Я не хотів зробити тобі боляче». Твоя злість відразу пройшла і ти
несподівано для себе відповідаєш: «Та нічого, буває». І відразу пройшла біль та
образа. Правда ж буває таке? Ми бачимо, яку велику силу вони мають. І таких
випадків можна навести безліч.
Після вступного слова вчителя дітям пропонуються
ситуації для обговорення. Кожній групі дітей дається своє завдання.
Завдання 1. Дочка йде на день народження до однокласниці.
Приміряє дуже красиве та модне плаття. – «Одягни плаття простіше» - говорить
мама. – «Але чому?» - запитує дівчинка.
Дайте відповідь на це запитання.
Дайте відповідь на це запитання.
Завдання 2. В електричці жінка розгорнула порцію
морозива. Через хвилину обгортка білою плямою " прикрасила " підлогу
під сидінням. - « невже і вдома робите так само?» - запитала сусідка. –
«Електричка не дім, - відповіла та. І всі так роблять. Подивіться: всюди за
сидіннями все забито сміттям. А що, хіба у вікно викидати?
По-моєму, так прибирати складніше».
Запитання: Чи переконала вас жінка у своїй правоті?
По-моєму, так прибирати складніше».
Запитання: Чи переконала вас жінка у своїй правоті?
Завдання 3. Мене запросила на день народження подруга.
Гостей було багато. Їй подарували багато подарунків – дорогі сувеніри,
прикраси. Я подарувала книгу. І… залишилась без подруги. Вона відвернулася від
мене, їй не сподобався мій подарунок. Як мені бути?
Завдання 4. Каже учень класу. – «У нашому
класі ми часто даємо прізвиська один одному: Мочало, Папуга, Жир. Декому це не
подобається. А чи варто, на вашу думку, боротися з прізвиськами? Адже ми бачили
багато фільмів про індіанців,де вони також там мали прізвиська: Соколине Око,
Вірна Рука, Громовержець.
Завдання 5. Двері у тролейбус відчинилися, і поки
пасажири виходили, один хлопчик прошмигнув у тролейбус і плюхнувся на вільне
місце. – «Мамо!»– прокричав він до молодої ще жінки, яка зайшла слідом. –
«Скоріше іди сідай!». – «Це ж треб,молодець який, як він про маму турбується.
Правильно, синку, так і треба. Щастя такого сина мати», - сказала жінка, яка
сиділа поруч. Мама хлопчика відповіла ввічливою посмішкою. А хлопчик під
поглядами дорослих злегка почервонів. Але не всі дивилися схвально.
Жінка похилого віку з важкою сумкою у руках, за яку
спритний синок щасливої матері виявився спритнішим, зі смутком дивилася у
бік.(Поміркуйте над цією ситуацією).
Завдання 6. Їхали в тролейбусі хлопці років по 12.
Сиділи і жваво обговорювали фільм, який щойно подивилися. Фільм про війну. - «А
наш гранатою – р-раз! І тому бац!!! Ну, наші молодці!». А поруч стояв сивий
чоловік з ординськими планками на піджаку. Стояв, бо всі місця були зайняті.
Хлопці бачили ветерана, але вдали, що не помічають його. – «А наш з кулемета
та-та-та…!».
Після обговорення цих життєвих випадків переходимо до
наступного завдання.
На дошці висять плакати з написами: «Це можна робити у
школі» та «Цього не можна робити у школі». Учням дається завдання скласти, що
на їх думку все-таки обов’язково потрібно робити у школі, а чого не слід
робити. Учні працюють групами за партами декілька хвилин, а потім по одному
представникові від команди виходять до дошки і під написами на плакатах пишуть
свої судження.
Розглядають такі випадки:
1.Хто вітається першим, якщо зустрілися молодий і
старий? Хлопчик і дівчинка? Якщо зустрілися два хлопчики, хто подає першим
руку?
Відповідь: Першим вітається молодий із старшим,
хлопчик з дівчинкою,але руки вони не подають. З двох людей одного віку та статі
першим вітається той, хто краще вихований.
2.Якщо ви увійшли в автобус із задньої площадки і
побачили, що біля передніх дверей стоять ваші товариші, чи потрібно вітатися з
ними?Відповідь: Якщо вас помітили, тоне обов’язково
кричати, слова замінять жести та міміка. Потрібно посміхнутися та зробити
невеликий кивок головою.
3. Зустрічаєте ви людину часто: мешканця свого
будинку,вчителя,який викладає в сусідньому класі, але ви не знайомі з ним. Чи
треба вітатися?
4. Як повинні виходити і заходити до транспорту
хлопчики і дівчатка?
Відповідь: Спочатку заходять дівчатка а потім
хлопчики. Виходять навпаки, спочатку хлопчики і подають дівчаткам руку.
5. Директор школи стоїть у колективі вчителів. Ви
проходите повз них і вітаєтесь з одним директором. Чи правильно ви вчинили? (
Обговорити ситуацію).
Вчитель: Ви знаєте один одного вже давно. Але я
впевнена, що ввічливі, слова ви говорили один одному дуже рідко. Ви погодитеся
зі мною, що кожній людині приємно, коли їй кажуть компліменти або просто хороші
слова про їх зовнішність, риси характеру. То давайте скажемо один одному такі
приємні
слова!
Тож радьмо частіше , друзі, вживайте, Даруйте сміливіше радісний настрій. І кожен свій день, як завжди, зачинайте Із слів: «Добрий ранок», «Вітаю», «Здрастуй».
Презентація на тему
Абетка ввічливості.
Слайд 2
Я дитинонька маленька Я дитинонька маленька, слухаюсь татуся й неньку. В дідуся та у бабусі бути чемною учуся. Бо слухняним діткам всюди щиро раді добрі люди. Друзі, незнайомці, рідні — всі люб’язні та привітні. Ґречна, лагідна дитина — гордість кожної родини. Між людьми завжди в пошані ті, хто чемні та слухняні. Леся Вознюк
Слайд 4
Антилопа в гості йшла, Кошик з фруктами несла. Стиглий аґрус-їжаку. Абрикоси-ховрашку. Аличу для мавпенят, Ананас для слоненят.
Слайд 6
Дуже ввічливим бобер Був у середу й четвер. Привітався з борсуком, Не сварився з байбаком, Білченятам допоміг- Назбирав горіхів міх. От якби завжди бобер Чемним був, як в той четвер.
Слайд 8
У читальному залі бібліотеки слід дотримуватися тиші, щоб не заважати іншим. Користуючись книгою, не забувають, що з нею потрібно поводитися дбайливо. її беруть ретельно вимитими руками. Книгу, взяту в абонементі додому, слід повертати в зазначений термін. бібліотека «Будь ласка», «Спасибі»,і «Будьте здорові»- Слова необхідні й корисні у мові. Приємно їх чути і в школі, і в дома, Від мами, від вчителя й просто знайомих.
Слайд 9
Вепреня боїться мила- Вушок, п’ятачка не мило, У калюжках цілі дні Воно качається в багні… З ним звірята не гуляють Нечепуру оминають.
Слайд 11
Вітаючись зі знайомими на вулиці, необхідно зробити легкий уклін (нахил голови, але не всього торса) і обов’язково вийняти руки з кишені. При вході в школу обов’язково треба зняти верхній одяг і здати його в гардероб. Вхід у клас після дзвоника забороняється вітання «Вибачте» — магічне слово, — скрасить ввічливу розмову.
Слайд 12
Неслухняні гусенята Утекли тихенько з хати, По малину, за грибами Подалися в гай без мами. Гуска плакала, гукала Діточок своїх шукала… Небезпечно, це, малята В лісі без батьків гуляти.
Слайд 14
Що за ґвалт зчинився На подвір’і зранку? Кепкувала ґава З качечки на ґанку. Казали строго Півень і синиця: Ображати друзів, Ґаво, не годиться.
Слайд 16
Добрий друг плавців- дельфін. Рятувальник справжній він, Щиро радить вам малята, За буйки не запливати.
Слайд 18
До смаку усім сніданок з привітанням «Добрий ранок!» Друг в біді не лишить, Щирим словом втішить - Отакий він незрадливий. Справжній друг.
Слайд 19
-В зоопарку,- каже Емма,- Дуже чемний страус ему Головою він киває З добрим ранком всіх вітає.
Слайд 21
На гостину до єнота Йшла єхидна повз болото, Десь в дорозі забарилась І добряче запізнилась. Коли ж стала на помості, Вже з гостей вертались гості. Не запізнюйтесь, малята, І не псуйте друзям свято.
Слайд 23
Жук жукові каже: -Друже,маєш вигляд ти не дуже… Де жилетка? Де жупан? Жуче, чи жебрак, чи пан? Одежина- це пусте!- Каже жук йому на це. Щоб щасливим в світі жити Треба вчитися дружити.
Слайд 25
знайомство Щоб познайомити людей, їх необхідно представити один одному — молодшого за віком представляють старшому; — особу, яка займає невисоке становище, — більш високопоставленій; — новоприбулого — тим, що зібралися; — чоловіка завжди представляють жінці. Якщо вас кому-небудь представляють, підніміться і намагайтеся дивитися людині в очі. Сидіти в цьому випадку можуть тільки жінки і хворі люди.
Слайд 26
«Здрастуйте!»-мовлю за звичаєм. «Доброго дня вам!»- кожному зичу я. «Доброго дня вам!»- людям бажаю. «Доброго дня вам!»- гостей вітаю.
Слайд 29
У Іванка іграшок багато: Машинки, потяг, ведмежата. Футбольний м’яч і байбачок. Але найкращий-ішачок. В ліжечко Івасик ляже,- Ішачок «добраніч» скаже.
Слайд 31
В школу їжачок збирався: Чисто вмився, причесався. В лісі вовчика побачив- Знову голки наїжачив.
Слайд 35
Качка каже каченятам: Час вам вчитися пірнати! Ця калюжа замілка, Тож ходімо до ставка. Сам без мами до води, Юний друже, не ходи!
Слайд 37
Встаючи і сідаючи, намагаються уникати шуму: сидіння крісла опускають безшумно, а встаючи, тримають рукою, щоб воно не вдарилося об спинку крісла. Сівши на своє місце, не прагнуть зайняти обидва підлокітники. Той, хто запізнився, входить до зали тихо, встає біля дверей або сідає безшумно в найближче вільне крісло. кінотеатр
Слайд 38
Мої любі, час вже спати!- Лелечатам каже мати,- Сонечко за гай сідає, Колискову дрізд співає. Щоб весь день не позіхати, Треба вчасно засинати.
Слайд 40
На малюнку у Марічки- Наш будинок коло річки, Мама і сестричка Ліда, На машині татко їде. Кіт Мурко папір узяв- Мишеня намалював. А я квіти намалюю І матусі подарую.
Слайд 42
Розглядаючи експозицію виставкової зали, не стають перед іншими відвідувачами або близько до творів мистецтва. Тримають себе так, щоб своєю присутністю не турбувати оточуючих: ходять залами тихо, не говорять голосно, не сміються. До експонатів руками не доторкуються. Непристойно жувати гумку, їсти морозиво, розмовляти з іншими членами групи. Вихована людина завжди витримана і свій захват чи незгоду виявляє спокійно, без зайвого шуму. музей
Слайд 43
Кепські жарти в носорога: Всіх звірят буцає рогом. Тому й друзів він не має Сам у заростях блукає.
Слайд 45
Оси ослика лякали І загрозливо дзижчали. Сперечався ослик з цими Задериками малими. -Нащо, оси, вам сваритись? Чи не краще помиритись?
Слайд 47
Учні, одягнені охайно, завжди викликають приязнь до себе в оточуючих. Зім’ятий костюм, брудні черевики, несвіжа сорочка роблять враження байдужості до оточуючих і невимогливості до себе. Особиста гігієна є важливим атрибутом не тільки уваги до себе, але й поваги до оточуючих. охайність
Слайд 48
Півник півнику сказав: Не розв’яже бійка справ. А той, хто б’ється й лається, Без друзів залишається.
Слайд 50
Якщо ви збираєтеся йти, потрібно дочекатися паузи в розмові і, вставши, сказати співрозмовникам: «До побачення. Сподіваюся, ми ще зустрінемося». При зустрічі у дверях треба дотримуватися таких правил: — учень дає дорогу вчителеві; —молодший за віком — старшому; — чоловік завжди дає дорогу жінці. прощання
Слайд 51
Дарувати потрібно те, що може принести радість. Подарунок необхідно відповідно оформити: його варто загорнути в красивий папір, зав’язати стрічкою. При одержанні навіть недорогого подарунка важливо не просто висловити подяку, але й сказати кілька теплих слів. Подарунок, який був зроблений власними руками, у багато разів приємніший, і, відповідно до правил етикету, за такий презент потрібно дякувати подвійно. подарунки
Слайд 52
Прибери мерщій в кімнаті, Й чистим, вмитим за сніданком Привітайся до матусі: -Рідна, з добрим ранком! Потім радісним. Привітним Поспішай до трав, до квітів. А щоб день минув не марно - З усіма поводься гарно.
Слайд 55
Для рукостискання першим подає руку той, кому представили нового знайомого: жінка при знайомстві з чоловіком протягає руку першою, начальник — підлеглому, старший за віком — молодшому. Рукостискання зазвичай супроводжується репліками: «Дуже приємно», «Радий вас бачити». У родині виконання основних вимог ввічливості є обов’язковим. Слова «дякую», «пробач», «будь ласка» у сімейному житті абсолютно необхідні. рукостискання
Слайд 56
Понад річкою на кручі Жила сорока балакуча. Вона погану звичку мала. Усі блискучі речі крала.
Слайд 58
У дні сімейних свят потрібно поздоровити рідних і близьких, приділити їм увагу, подарувати недорогі подарунки, квіти. Сімейні свята Слово «дякую», мій друже, свідчить, що ти ґречний дуже. Сійся –родися, ніжне «Будь ласка». Вдячне «Спасибі», «Вибач» тремтливе – Слово у серці, як зернятко в ниві.
Слайд 59
Пробазікав цілий день Зі знайомими тюлень: Тричі телефонував моржу, Передав привіт йоржу. НЕРОЗВАЖЛИВО, МАЛЯТА, ВІЛЬНИЙ ЧАС ТАК МАРНУВАТИ.
Слайд 61
У театр хлопці одягають темний костюм, дівчатка — вихідне плаття. Якщо ви прийдете в театр у джинсах, спортивній майці і сандалетах на босу ногу, то це буде неповага не тільки до акторів, але й до оточуючих. У театрі, в місцях відпочинку й у громадських місцях забороняється користуватися, мобільним телефоном. Після завершення спектаклю не квапляться до виходу. Чекають, доки опуститься завіса і змовкнуть оплески, і лише тоді спокійно і неквапливо йдуть у гардероб театр
Слайд 62
Коли телефонують вам, знімай трубку. Потрібно завжди привітатися і назвати себе. Під час телефонної розмови не можна що-небудь жувати чи пити. Не слід телефонувати після десяти годин вечора. При спілкуванні телефоном стежте за інтонацією, вимовою, голосом, точніше підбирайте слова. Будьте лаконічні, ввічливі і доброзичливі. Після закінчення телефонної розмови першим кладе трубку той, хто телефонував. телефон
Слайд 63
При вході в трамвай, тролейбус, автобус, метро обов’язково пропускають вперед жінок, людей похилого віку, інвалідів, дітей. Виходячи з транспорту, поступають навпаки: чоловік і молодший виходять раніше жінки, старшого і допомагають їм вийти. У транспорті обов’язково поступаються місцем вагітним жінкам, людям похилого віку, батькам із грудними і маленькими дітьми. Це роблять не тільки чоловіки, але й жінки. Якщо хочуть поступитися місцем, обов’язково говорять: «Сідайте, будь ласка!». транспорт
Слайд 64
Поступайсь стареньким місцем, Якщо стало дуже тісно. Не кричи, що сісти хочеш - Постоїш і перехочеш. Стій спокійно і тримайся, Не ридай і не крутись. Тут нічим смітить не треба - Бути вихованим вчись. Не кидай додолу фантик, А упав - то підніми. Не штовхай людей ногами І не мурзай чобітьми. Пісні криком не співай, А спокійно замовкай.
Слайд 65
Улас у книзі прочитав: Ковтає їжу всю удав. Зрадів Славко: Я ж говорив, Даремно татко нас сварив. Цукерки ті, що нишком взяв Міг з’їсти замість нас удав.
Слайд 67
Усміхнися сонечку: «Здрастуй золоте». Усміхнися квіточці - Хай вона цвіте! Усміхнися дощику: «Лийся мов з відра». Друзям усміхнися. Побажай добра.
Слайд 68
Фоїна й Федір фантазують Фрегат фломастером малюють. Федір каже: Я учора перетнув на ньому море.
Слайд 70
Хом’ячок наш хитруватий Не спитавши мами й тата, Сам всі ласощі поїв, А чи добре він зробив?
Слайд 72
На цимбалах цапик грав, Ґаві спати заважав. Ґава каже: -Досить вже галасувати, Вчись сусідів поважати.
Слайд 73
Поважайте людей, які вас оточують. Не галасуйте, не говоріть голосно- ви можете їх потурбувати.
Слайд 74
Поспішала черепашка- Впала і розбила чашку. Розлетілись черепочки Коло річки по лісочку… Черепашка б скрізь встигала Якби денний розклад мала.
Слайд 78
На території школи не можна смітити. Забороняється куріння в приміщеннях і на територіях навчальних закладів усіх типів школа У манері сидіти виявляється культура людини. Учні не повинні лягати на парту, а дівчатка — намагатися примоститися на самому краєчку сидіння.
Слайд 79
Щука у ставку жила, Вона хижою була. На плотвичку полювала Ще й лящами смакувала. Всі в ставку цю щуку знали Боялись… А чи поважали?
Слайд 81
Щиро скажеш ти «Привіт!» — усміхнеться цілий світ. Щоб призначити побачення, кажем друзям: «До побачення!» Щоб зустрітись завтра, ми прощаємось: «До завтра!» «На добраніч!» у розмові сни дарує кольорові.
Слайд 84
Яся яблука збирає І тихенько промовляє: -Пригощу я маму й тата Дідуся, бабусю, брата, Малюків, знайомих, друзів, Козеня біленьке в лузі. Яся щедрою вдалася. Всі в садочку люблять Ясю.
Слайд 87
Тож радьмо частіше , друзі, вживайте, Даруйте сміливіше радісний настрій. І кожен свій день, як завжди, зачинайте Із слів: «Добрий ранок», «Вітаю», «Здрастуй».
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Комментариев нет:
Отправить комментарий