пятница, 15 мая 2020 г.



Рейд  бережливих.

 Давайте заглянемо у ранець , дітвора,
 бо портфель, усім відомо, це ж обличчя школяра.



А що в портфелі?

Костецький Анатолій




1


Що таке надворі сталось?

Що за крики? Що за галас?

— Бий! Дава-ай!

— Гати, мазило!
— Ти куди?!
— Суддю — на мило!..



Зрозуміло:

там — футбол,

і комусь забили гол...



Два портфелі, як і слід,

штанги замінили.

На воротах — мій сусід,

воротар умілий.


Знов — прохід!

Ось-ось заб'є!

Штанга!

Ех, невдало...


І з портфеля все

як є

геть повипадало!



Нумо, глянемо,

що в ньому,

поки йде завзята гра,

бо ж портфель,
усім відомо,—
є
ОБЛИЧЧЯМ ШКОЛЯРА!..



2



Ось — книжки.

Та що це з ними?!

Чом вони у плямах синіх,

пошматовані, брудні?
Страшно глянути на них!



Подивіться на сторінку —

не сторінка,

а "картинка",

помальована така!
А обкладинки —
ну й горе! —
ніби побували вчора
в людожерових руках!
Ще й написано,
послухай:
"ХТО ЗАЧЕПИТЬ —
ДАМ У ВУХО!"
Тільки підпису —
нема...
Ні, ось нижче:
"Я, КУЧМА!.."



З



Ось якийсь папір

в лінійку,

а на нім —

товстенна двійка.


Що ж воно?

Пробачить прошу!

Виявляється,

Це — зошит.
Але дивний він такий,
мов іде у ньому
бій!..



Буква з буквою

зчепились —

аж гуде навкруг земля :

і штовхаються щосили,
і вилазять на поля!
В — волає,
Г — горлає,
Л — на дві ноги кульгає,
О — як бублик,
П — як пилка!..
Що не слово — то помилка,
а буває —
навіть дві!..
Аж гуде у голові...
Ось, наприклад,
прочитайте:
"МОШЕНІСТОМ РОБЕТЬ ТАТО..."
Ні!
Читать не варто більше!
Адже далі —
буде гірше...



4



Ось — щоденник.

Що за диво?

Та невже —

Кучми Юрка?!.
І впізнати неможливо —
чистота у нім така.
Розгортаємо сторінку.
Гляньте:
чиста, мов сльоза.
Де поділися оцінки?
Їх, напевне, кіт злизав...



Ну, звичайно!

Придивіться:

онде слід від одиниці,

нижче —
двійку стерто вправно...



Ну, нарешті, я узнав,

чом і чистим, і охайним

у Кучми

щоденник став!..




5



Ось —

дрібніші речі далі:

ручка й гумка у пеналі,

два обдертих олівці
та чотири камінці.



А навіщо камінці?

Щоб ганяти горобців

чи жбурляти

нишком-тишком
у якусь
бездомну кішку.



Ну а це...

Невже — шкарпетка?!

Так, звичайно,

це вона!
А чому вона
в портфелі —
те Юрко і сам
не зна...



6



Ось який портфель

незвичний

у знайомого мого.

Отаке його обличчя —
і не бачити б його!



Що ж, гадаю,

всім вам ясно,

інших слів тепер

нема:
НЕЧЕПУРА ТА ЛЕДАЩО —
ось він хто,
ЮРКО КУЧМА!


Вправа «Маленькі письменники» (5 хв) — 

Закінчіть рядочок вірша. 

 Я — школяр, 
Розумний хлопчик, 
Вивчив вже... («Буквар») 
І рахую в стовпчик
.  Андрійко наш уже школярик: 
Іде з портфеликом в руці, 
А в ньому зошит й... (букварик), 
Пенал, і ручки, й олівці. 
— Ой, Степане, ой, Миколо, 
Куди ти спішиш так скоро? — 
Нема часу на розмову — 
Поспішаю в рідну... (школу). 
 Тридцять три маленькі гноми
 Цей будинок населяють —
 Прочитати кожне слово 
Нам вони допомагають!
Придивіться до них ближче:
 Ось казки, а далі — вірші. 
Хто ж такий отой казкар?
 Це — улюблений... (Буквар).


 Вправа «Створення образу сучасного школяра» 
Діти за допомогою набору слів складають образ сучасного школяра. Слова: школа, велосипед, олівці, розумний, школяр, вихований, ранець, кубики, автомобіль, зошити, комп’ютер, планшет, доброзичливий.


  Творча робота «Складання загадок про олівець,
 ручку чи зошит» 

 В пластмасовому корпусі 
Я стержень бережу. 
Всім людям допоможу, 
Думки їх запишу. (Ручка.) 

 Я худенький і довгенький, 
В дерев’яній одежині.
 Слід залишу на папері —
 В зошиті, картині. (Олівець.) 

 Одяг маю літній, зимній, 
Простий чи барвистий. 
Хоч і хлопчик я, 
та одяг в мене рясний, 
Густий, пишний. (Зошит.)



++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

1 комментарий: