Засідання екологічного клубу
."Буду я природі вірним другом !
Мета. Узагальнити і доповнити знання
учнів про рослинний світ нашоїмісцевості,
ознайомити з елементами народної медицини; показати
відображення теми в легендах,
загадках, прислів'ях.
Виховувати любов до природи, бережне ставлення до всього оточуючого.
Виховувати любов до природи, бережне ставлення до всього оточуючого.
На сцені імітація лісу (дерева,
кущі, квіти) — берізка, дуб, ліщина, шип-шина,
звіробій, папороть, медунка.
Лісовичок
— учень 2 - 3 класу
,
,
Гасла
— «Земля — наш дім», «Природа — мати».
Вихователь.
Діти! Сьогодні
ми з вами побуваємо у лісі. Познайомимося з дея-кими
деревами, кущами, квітами. Адже людина дістає від природи все, що їй потрібно для
життя: тепло, повітря, воду, їжу, одяг,
житло.Ми повинні вивчати природу, щоб уміти використовувати її багатства.
Природа захоплює нас своєю неповторною красою. Ми милуємося квітучим кущем калини, польотом метелика, співом соловейка. А чи знаєте ви, що зелений колір листя і трави знімає втому, заспокоює людину?
Спілкуючись з природою, ти відкриваєш для себе щось нове.
Природа — непрочитана книга. І нам треба вчитися її читати.
Ліс — це частина природи. Народна мудрість говорить: весною
звеселяє, влітку прохолоду має, восени годує, взимку жар
дарує.
І це справді так. А чи ми завжди віддячуємо йому? Ні, не завжди.
Ліс прохає нас: «Я краса, я легені ваші. Людино, рятуй мене!!!»
Кожна зламана гілка, кожний пійманий метелик, кожна зірвана квітка — це велика рана, нанесена природі. Якщо такі рани будеш ти наносити природі, а потім ще хтось, — що стане з природою?
І це справді так. А чи ми завжди віддячуємо йому? Ні, не завжди.
Ліс прохає нас: «Я краса, я легені ваші. Людино, рятуй мене!!!»
Кожна зламана гілка, кожний пійманий метелик, кожна зірвана квітка — це велика рана, нанесена природі. Якщо такі рани будеш ти наносити природі, а потім ще хтось, — що стане з природою?
Зараз
люди всієї планети зрозуміли, що природа в небезпеці. На місце вирубаних лісів
люди саджають нові. Заборонено збирати рідкісні рослини і полювати на рідкісних тварин.
Діти! Невже в майбутньому на
світі
Не будуть
квітнуть дивні квіти —
Конвалія й
фіалки ніжні
І вісник березня — підсніжник?
Невже ми
більше не побачим,
Як сон-трава
росою плаче,
Троянда
степу, квітка мрій,
Зараз ми вирушаємо до лісу.
А буде нас супроводжувати...
Через хвилинку ви взнаєте його. (Чути стук у двері. До залу входить Лісовичок).
Лісовичок. Добридень, діти!
Через хвилинку ви взнаєте його. (Чути стук у двері. До залу входить Лісовичок).
Лісовичок. Добридень, діти!
Діти. Доброго здоров'я!
Мені хочеться запросити вас у царство дерев, кущів і квітів. Згода?
Мені хочеться запросити вас у царство дерев, кущів і квітів. Згода?
Лісовичок. Але
зачекайте. А чи умієте ви чемно вести себе в лісі?
Я хочу перевірити. Зараз я роздам правила, а ви подивіться, подумайте
та позначте ось так:
що можна в лісі робити.
Не калічте дерева.
Не зривайте дарма ні травинки, ні листочка.
Не зривайте дарма ні травинки, ні листочка.
У
лісі можна листям кидатися,
квіти рвати. А що?
Зелені багато, ще виросте.
Зелені багато, ще виросте.
—Галасуй,
кричи, перегукуйся — весело і нікому не заважаєш. Ліс
великий!
—Шуму
— бій: ліс злякається, притихне, і ти недовідаєшся жодної таємниці.
— Жабка,
вужик, гусінь — бр-р-ридота! Краще б їх зовсім не було.
—Усі
звірі потрібні — кожний з них робить свою корисну
справу.
(Перевіряє
правильність позначень).
Лісовичок.
Молодці! Ось тепер я можу спокійно йти з вами до лісу. Тож
рушаймо!
Учень.
Ось і ліс, нарешті!
Хто у нашому
гайочку носить біленьку сорочку,
У тонесенькі
кіски вплітає жовті стрічки,
А панчішки в чорну риску прикрашають її взимку,
В неї
листячко, мов слізка, а зовуть її?
Діти.
Берізка.
Учень.
А мені бабуся розповіла легенду про березу. У давні часи
над сивим Дніпром жив молодий красень Доброслав, одинак у матері. Та
сталося лихо: напали па рідну землю вороги. Пішов син
воювати, серце материнське кров'ю обливалося, сльози туманили очі...
Якось почула стара мати кінське іржання коло воріт, Осідланий, стояв
без вершника кінь.
Заплакала гірко мати,
схилилась на ворота в тузі. Цілу ніч отак
стояла, а на ранок побачили люди на тім місці білокоре дерево. І тому,
мабуть, що хата вдовина стояла при самому
березі, то й назвали те дерево березою. Від материнського доброго серця має береза багато цілющих ліків.
Учениця.
Я чула, що
березу називають деревом чотирьох справ: перша — світ осіяти,
друга — крик втихомирювати, третя — хворих зцілювати, четверта — дотримуватися
чистоти.
Лісовичок.
Я думаю, діти, вам цікаво буде дізнатися, що означають ці
слова.
«Світ
осіяти» — колись селянські хати освічувались березовою
скибкою.
«Крик
втихомирювати» —
із берестя одержували дьоготь — чорну масляну пахучу рідину. Цим
березовим дьогтем змащували колеса возів і карет, які без змащування рипіли і пищали.
«Хворих зцілювали»
— березовий сік, березові бруньки, кора — добрі лікарські
засоби.
«Дотримуватись чистоти» —
це дуже просто. З березових гілочок роблять віники та мітли, а
ще віники для лазні; березові листочки мають цілющі властивості.
(Осторонь від усіх дітей стоїть зажурений хлопчик).
Лісовичок. А чому це ти такий сумний, Петрику?
(Осторонь від усіх дітей стоїть зажурений хлопчик).
Лісовичок. А чому це ти такий сумний, Петрику?
Петрик.
Якось важко на душі.
Бо я пригадав вірша про знищену березу.
У березневий день її зрубали,
Вона, немов лебідонька, стояла,
Стан
обвивали шовковисті коси,
Була нам мила
в спеку і в морози.
У березневий день її зрубали,
Від болю
затремтіла, застогнала,
Мов скошена,
упала при дорозі,
Весняним соком пролилися сльози.
Той сік цілющий, а вона вже мертва.
Рука не заніміла, не затерпла!
Яке ж
жорстоке серце треба мати,
Щоб ту красу навіки зруйнувати?
Стікали долу
ще живі сльозинки...
А небо чисте — жодної хмаринки!
Весна ішла
— життя всім дарувала,
Вихователь. Я думаю,
що послухавши цей вірш, ніхто з нас і не подумає таке зробити. Адже
береза — символ невинності, ніжності. З кори берези люди робили посуд,
легке взуття, а також по ній писали.
Лісовичок. О! Та про
це ви взнаєте, коли відгадаєте загадку:
Живе один
батько,
Тисячі сипів
має,
Усім шапки
справляє,
А собі не
має.
Вихователь.Якось
розгнівалась троянда на шипшину, звинуватила в тому, що вона затуляє їй сонце.
Шипшина побачила, що тінь від неї таки справді падає на квітки троянди.
Стало їй боляче. І вона звернулася до матінки Покрови, щоб вона їх розсадила.
Богиня рослинності вислухала шипшину. І вирішила їх розсадити.
Прикрасила колюче тіло шипшини червоними ягідками, сказавши: «Ти будеш не тільки красивою, а й корисною, будеш завжди щедрою і доброю до ліодєй. А колючки нехай лишаються з тобою. Краса не повинна бути безборонною. Листя, квіти І ягоди твої віками лікуватимуть людей».
І справді. З неї роблять препарати, сиропи, що лікують запалення печінки і жовчного міхура. Настій із самої шкірочки плодів шипшини вживають при запаленні сечового міхура, каменях і піску в нирках. Шипшина має багато вітамінів.
Богиня рослинності вислухала шипшину. І вирішила їх розсадити.
Прикрасила колюче тіло шипшини червоними ягідками, сказавши: «Ти будеш не тільки красивою, а й корисною, будеш завжди щедрою і доброю до ліодєй. А колючки нехай лишаються з тобою. Краса не повинна бути безборонною. Листя, квіти І ягоди твої віками лікуватимуть людей».
І справді. З неї роблять препарати, сиропи, що лікують запалення печінки і жовчного міхура. Настій із самої шкірочки плодів шипшини вживають при запаленні сечового міхура, каменях і піску в нирках. Шипшина має багато вітамінів.
Учениця (біжить
вперед і всіх гукає). А, йдіть-но сюди! Яка
гарна квітка золотиста! Лісовичку, що це за квітка?
Лісовичок.
О, та це ж звіробій. Це ліки, кажуть у народі, від дев'яносто дев'яти хвороб.
Якщо пропав апетит, чи захворів шлунок треба вживати спиртові настої.
При ангіні — полошіть рота. Вживайте при ревматизмі, запаленні печінки, головному болі.
При ангіні — полошіть рота. Вживайте при ревматизмі, запаленні печінки, головному болі.
Вихователь. Діти! А ось
на нашому шляху цікава рослина росте — папороть. Про неї є багато
легенд. У народі говорять: хто побачить цвіт папороті, той буде
щасливий. Вона цвіте тільки в ніч на Івана Купала,
Діється начебто так. Між листками, схожими на крила орла, підноситься, мовби палаючий вуглик, пуп'янок. Він рухається, підстрибує. Як соловейко щебече. Опівночі квіткова брость розкривається, з'являється вогненна квітка, яка освітлює все навкруг.
Це, звичайно, легенда. А насправді ця рослина є дивовижною, таємничою. По всьому світу живуть її родичі. В Україні папороть поширена майже по всій території. Наукова назва її «Орляк звичайний».
Це багаторічна рослина з великими листками, що виходять ніби з землі, а насправді ростуть з підземного кореневища. Папороть ніколи не цвіте, бо розмножується спорами, які утворюються на нижній поверхні листка. Тому-то люди ніколи не бачили цвіту папороті й склали про неї легенду.
Діється начебто так. Між листками, схожими на крила орла, підноситься, мовби палаючий вуглик, пуп'янок. Він рухається, підстрибує. Як соловейко щебече. Опівночі квіткова брость розкривається, з'являється вогненна квітка, яка освітлює все навкруг.
Це, звичайно, легенда. А насправді ця рослина є дивовижною, таємничою. По всьому світу живуть її родичі. В Україні папороть поширена майже по всій території. Наукова назва її «Орляк звичайний».
Це багаторічна рослина з великими листками, що виходять ніби з землі, а насправді ростуть з підземного кореневища. Папороть ніколи не цвіте, бо розмножується спорами, які утворюються на нижній поверхні листка. Тому-то люди ніколи не бачили цвіту папороті й склали про неї легенду.
Лісовичок.
А, це лісова медунка. Своїми квітами вона подає
сигнали бджолам. Адже, на одному стеблі у медунки
розміщені рожеві квіти, малиново-фіолетові та сині. Перші
сигналізують про те, що солодкого соку ще немає; малиново-фіолетові
вказують на те, що нектару багато, а сині — соку вже немає.
.
.
Учень.
Послухавши і побачивши оце все, я твердо вирішив, що буду
я природі другом:
Йтиму садом,
Полем, а чи
лугом.
Буду я природі вірним другом.
Не столочу
Навіть і
трави,
Я скажу їй:
— Зеленій,
живи!
Коли лісом
буду я іти,
Теж посію
Зерна доброти.
Побажаю
Дереву і
пташці.
Щоб віки
Вихователь. Закінчується наш похід у природу. Багато чого ви взнали, побачили. Я впевнена, що ви зробили
свій висновок на все своє життя:
Все, що нас оточує: травинку і квіточку, кущик і деревце, кожну пташку і мурашку, бо без них було сумне наше життя.
«Природу треба берегти, як рідну матір!»
Все, що нас оточує: травинку і квіточку, кущик і деревце, кожну пташку і мурашку, бо без них було сумне наше життя.
Хай душі ваші стануть добрішими, серця теплішими.
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Комментариев нет:
Отправить комментарий